Dacia Spring Electric: Ennakkomyyntiin Suomessa 2021 aikana

Vuonna 2021 myyntiin saapuva Spring Electric suo yhä useammalle mahdollisuuden vaihtaa sähköautoon.

Auto Bild.Uutiset

Da­cia pal­jas­ti maa­lis­kuus­sa 2020 Spring Elect­ric -kon­sep­ti­mal­lil­la, et­tä se on läh­dös­sä val­loit­ta­maan säh­kö­au­to­mark­ki­noi­ta. Nyt on vuo­ros­sa tuo­tan­to­mal­li, joka ei ole juu­ri­kaan muut­tu­nut ke­väi­seen, jän­nit­tä­vän nä­köi­seen tut­kiel­maan ver­rat­tu­na. Hen­ki­lö­au­ton li­säk­si Spring Elect­ri­cis­tä esi­tel­lään myös pa­ket­ti­au­to­ver­sio.

Da­cia on tot­tu­nut ra­vis­te­le­maan pe­rin­teis­tä, ei­kä Spring Elect­ric tee sään­nös­tä poik­keus­ta. Sii­tä tu­lee mark­ki­noi­den edul­li­sin säh­kö­au­to ja se tuo säh­köl­lä liik­ku­mi­sen en­tis­tä use­am­man saa­vu­tet­ta­vak­si. Pie­neen ka­tu­maas­tu­ri­mai­seen ko­riin on loih­dit­tu häm­mäs­tyt­tä­vän hy­vät ti­lat nel­jäl­le mat­kus­ta­jal­le ja hei­dän ta­va­roil­leen. Li­säk­si Spring Elect­ri­ciä on help­po ajaa ja au­to tar­jo­aa koh­tuul­li­sen toi­min­ta­mat­kan. Kai­ken tuon saa lyö­mät­tö­mään hin­taan.

”Da­cia on mää­rit­te­le­mäs­sä uu­del­leen oleel­li­sen. Mei­dät tun­ne­taan au­to­a­lal­la ai­heut­ta­mis­tam­me val­lan­ku­mouk­sis­ta. En­sim­mäi­nen oli Lo­gan ja sit­ten Dus­te­rin avul­la toim­me ka­tu­maas­tu­rin kaik­kien ulot­tu­vil­le. Nyt on vuo­ros­sa Da­ci­an kol­mas val­lan­ku­mous, ni­mel­tään Da­cia Spring. Tyy­lik­kää­nä ja muo­dik­kaa­na se muut­taa pe­lin sään­nöt hal­pa­na säh­köl­lä liik­ku­mi­sen rat­kai­su­na jo­kai­sel­le”, sa­noo Den­nis Le Vot, Re­nault Grou­pin joh­to­ryh­män jä­sen.

Muo­di­kas mi­ni­ka­tu­maas­tu­ri

Spring Elect­ric on Da­ci­an en­sim­mäi­nen säh­kö­au­to, min­kä li­säk­si se on yh­ti­ön en­sim­mäi­nen eri­tyi­ses­ti ly­hy­em­piä mat­ko­ja var­ten suun­ni­tel­tu au­to. Mer­kin tyy­liin taas ri­ko­taan ra­jo­ja, sil­lä Spring ei suin­kaan ole ihan pe­rin­tei­nen säh­kö­au­to, vaan se on en­nen kaik­kea mai­ni­os­ti kau­pun­ki­vii­dak­koon so­peu­tu­va ajo­neu­vo. Sprin­gin pa­ket­ti­au­to­ver­sio on­kin tar­koi­tet­tu eten­kin esi­mer­kik­si lä­he­tys­ten toi­mit­ta­mi­seen pe­ril­le taa­ja­ma- ja kau­pun­ki­a­lu­eil­la.

Spring Elect­ri­cin ul­ko­nä­ös­sä on ai­mo an­nos ka­tu­maas­tu­ria, jota lo­ka­suo­jia tö­näi­syil­tä suo­jaa­vat muo­vit, kat­to­kis­kot ja rei­lu maa­va­ra ko­ros­ta­vat. Spring on ko­koi­sek­seen to­del­la jy­ke­vän nä­köi­nen an­ta­en sa­mal­la muo­doil­laan lu­pauk­sen suu­ris­ta ti­lois­ta. Ko­rin mi­tat ovat pie­nem­mät kuin mitä ul­ko­nä­ön pe­rus­teel­la voi­si odot­taa, sil­lä Spring on 3,73 met­riä pit­kä, 1,62 met­riä le­veä ja 1,51 met­riä kor­kea.

Ny­ky­ai­kais­ta tek­niik­kaa edus­ta­vat led etu­va­lot, jot­ka ovat sekä te­hok­kaat et­tä vir­taa sääs­tä­vät. Ta­ka­va­lois­sa on käy­tös­sä Da­ci­an uu­si Y-muo­toi­nen tun­nus. La­taus­pis­to­ke löy­tyy tyy­lik­kääs­tä kol­miu­lot­tei­ses­ta etu­sä­lei­kös­tä.

Mat­kus­ta­mos­sa on enem­män ti­laa kuin Sprin­gin ul­ko­mit­to­jen pe­rus­teel­la osai­si odot­taa. Yh­te­nä te­ki­jä­nä on Da­ci­an tyy­liin pyö­rien si­joit­ta­mi­nen kul­miin ja sen an­si­os­ta pit­kä 2,423 met­rin ak­se­li­vä­li. Ne­li­paik­kai­ses­sa au­tos­sa on hy­vät ti­lat täy­si­kas­vui­sil­le mat­kus­ta­jil­le niin edes­sä kuin ta­ka­na. Oh­jaa­mos­sa on li­säk­si pal­jon ti­laa pik­ku­ta­va­roil­le.

Ta­va­ra­ti­la on au­ton mi­tat huo­mi­oon ot­ta­en ruh­ti­naal­li­ses­ti kol­men­sa­dan lit­ran ko­koi­nen, min­kä li­säk­si lat­ti­an al­la on li­sä­ti­la va­ra­pyö­räl­le. Ta­ka­pen­kin voi tait­taa eteen, jol­loin tila kas­vaa kak­sin­ker­tai­sek­si.

Vaik­ka Spring on suun­ni­tel­tu erit­täin hal­vak­si säh­kö­au­tok­si, sii­nä on va­ki­o­na tai saa­ta­vil­la run­saas­ti va­rus­tei­ta. Myyn­tiin tu­lee kak­si ver­si­o­ta, jois­sa on ai­na säh­köl­lä te­hos­tet­tu oh­jaus, kes­kus­lu­ki­tuk­sen kau­ko­sää­tö ja säh­kö­käyt­töi­set ik­ku­nan­nos­ti­met kai­kis­sa ovis­sa. Tur­val­li­suut­ta var­mis­ta­vat muun mu­as­sa kuu­si tur­va­tyy­nyä, au­to­maat­ti­ses­ti toi­mi­vat ajo­va­lot ja ak­tii­vi­nen hä­tä­jar­ru­tus­jär­jes­tel­mä.

Suun­ni­tel­tu taa­ja­miin

Da­ci­an fi­lo­so­fi­an mu­kai­ses­ti Spring Elect­ric on ta­lou­del­li­nen sekä os­tet­ta­es­sa et­tä käy­tet­tä­es­sä. Sen ta­kia au­toon ei ole ha­lut­tu asen­taa suur­ta ja pai­na­vaa ajo­ak­kua, vaan ener­gi­a­si­säl­tö on 26,8 kWh. Au­ton suun­nit­te­lus­sa on käy­tet­ty hy­väk­si Re­nault Yh­ty­män pit­kä­ai­kais­ta ko­ke­mus­ta säh­kö­au­tois­ta, min­kä an­si­os­ta vir­ran­ku­lu­tus on saa­tu al­hai­sek­si. Niin­pä toi­min­ta­mat­ka on WLTP-nor­min mu­kaan 225 ki­lo­met­riä ja kau­pun­ki­a­jos­sa säh­kö riit­tää lä­hes kol­men­sa­dan ki­lo­met­rin (295 km) ajoon.

La­tau­sai­ka vaih­te­lee ta­val­li­sel­la 220 vol­tin verk­ko­vir­ral­la (2,3 kW teho) va­jaat nel­jä­tois­ta tun­tia kes­tä­väs­tä pi­ka­la­tauk­sen (30 kW, saa­ta­vil­la li­sä­va­rus­tee­na) va­jaa­seen tun­tiin. Jäl­kim­mäi­ses­sä pääs­tään 80 pro­sen­tin la­tauk­seen. MY Da­cia -so­vel­luk­sen avul­la voi tar­kis­taa ajo­a­kun la­taus­ta­son ja jäl­jel­lä ole­van toi­min­ta­mat­kan tai ajas­taa si­sä­ti­lo­jen läm­mi­tyk­sen sekä jääh­dy­tyk­sen. Kun au­to on la­tauk­ses­sa, la­taus­ta voi seu­ra­ta ja hal­li­ta so­vel­luk­sen avul­la.

Spring Elect­ri­cil­lä aja­mi­nen on suun­ni­tel­tu mah­dol­li­sim­man hel­pok­si. Kro­ma­tus­sa, pyö­ri­tet­tä­väs­sä vaih­teen­va­lit­si­mes­sa on vain asen­not D (ajo), N (va­paa) ja R (pe­ruu­tus). Kau­pun­gis­sa on näp­pä­rää puik­ke­leh­tia, sil­lä kään­töym­py­rä on al­le kym­me­nen met­riä. Li­sä­va­rus­tee­na on saa­ta­va­na niin pe­ruu­tus­tut­ka kuin -ka­me­ra, jos­sa on oh­jaa­vat vii­vat.

Suo­ri­tus­ky­ky on Spring Elect­ri­cin käyt­tö­tar­koi­tuk­seen so­pi­va, sil­lä säh­kö­moot­to­ri ke­hit­tää 33 ki­lo­wat­tia (44 hv) ja 125 Nm vään­tö­mo­men­tin. Vä­ri­nät­tö­mäs­ti ja ää­net­tö­mäs­ti toi­mi­van moot­to­rin an­si­os­ta liik­ku­mi­nen on mu­ka­vaa. Vaik­ka Spring on ke­hi­tet­ty lä­hin­nä taa­ja­mis­sa liik­ku­mi­seen, se saa­vut­taa 125 km/h huip­pu­no­peu­den.

Uu­si Da­cia Spring Elect­ric tu­lee en­nak­ko­myyn­tiin Suo­mes­sa vuo­den 2021 ai­ka­na.

Da­cia-leh­dis­tö­tie­do­te / Juha Pel­to­nen

Auto Bild Suomi suosittelee myös näitä!

Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette

Auto Bild.Uutiset

Vehoniemen Automuseon uutuutena Tabe Slioorin legendaarinen Corvette

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset
Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi on uudistanut omaa hybriditeknologiaansa

Audi

Audin MHEV Plus -teknologia: uuden sukupolven hybridi

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

Nostalginen Renault 5 Turbo 3E varattavissa - jos pinkka on kunnossa

Auto Bild.Uutiset

AUTO BILD 5 VUOTTA SITTEN

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU

UUSIN AUTO BILD LEHTIPISTEISSÄ!

KILPAILU